Velike reke v Aziji in Afriki, kot so Evfrat, Tigris in Nil, so z obilico vode in naplavljenim rodovitnim blatom nudile idealne razmere za stalno naselitev in poljedelstvo. Prebivalci teh obrečij so lahko zaradi bogatega pridelka brez skrajnih naporov zaživeli v obilju, ki je omogočalo družbeni in tehnološki napredek. Vedno bolj inovativni uporabi kovin so se pridružile druge obrti in trgovina. S pojavom pisave, ki je omogočila bolj zapleteno in abstraktno komunikacijo, se je začela civilizacija ter z njo pospešeni razvoj na področju znanosti in umetnosti. Družba, ki je postajala vse kompleksnejša, je bila organizirana izrazito razslojeno. V družini in širši družbi so vodilne vloge prevzemali moški, kar imenujemo patriarhat. Nastale so prve države z vladarjem na vrhu družbene lestvice in uradniškim aparatom. Na področju religije sta prevladovala kult vladarja, ki so ga častili kot božjega namestnika na zemlji, in politeizem, vera v več bogov.
Na področju med rekama Evfrat in Tigris, ki ga imenujemo Mezopotamija ali »Medrečje«, sledimo razvoju različnih kultur, ki so poseljevale ta rodovitni prostor: od religioznih Sumercev do vojaško usmerjenih Akadcev, Starobabilonskega kraljestva, Asircev, Novobabilonskega kraljestva in Ahemenidskega perzijskega cesarstva.
Še v bakreni dobi so Sumerci, povezani v ohlapno zvezo mestnih držav, zgradili prvo pravo mesto na svetu, Uruk. Gospodarsko in upravno središče njihove države je bilo obdano z obzidjem, sredi mesta je stal zigurat, bogu ali boginji posvečen tempelj. Najbolje ohranjen sumerski zigurat je tisti v Uru.
Akadci so ustanovili prvo centralizirano državo z glavnim mestom Akad in si podredili druga ljudstva. Svečeniška funkcija se je umaknila politični in vojaški vlogi vladarja. Namesto svetišč se tako srečamo predvsem s portreti vladarjev in spomeniki njihovim dosežkom. Akadski vladar Naramsin je prikazan kot zmagoviti vojskovodja, starobabilonski kralj Hamurabi pa kot despot, ki je hkrati varuh svojih podložnikov. Na obeh stelah so človeške figure upodobljene tako, da so sestavljene z različnih gledišč: glava in noge so upodobljene od strani oziroma v profilu, oko in trup pa sta upodobljena od spredaj oziroma frontalno. Tak kompozitni način upodabljanja figur je značilen za vso mezopotamsko in egipčansko umetnost.
V železni dobi je vzpon doživela asirska država, ki si je s pomočjo močne vojske z orožjem iz železa, bojnimi vozovi in oblegovalnimi napravami podredila celotno območje Mezopotamije. Asirski vladarji so si v prestolnicah Ašurju, Nimrudu, Korsabadu in Ninivah postavljali mogočne palače, ki so bile bogato kiparsko okrašene z zaščitniškimi figurami in pripovednimi reliefi.
Po obdobju asirske prevlade je sledila obnova babilonskega kraljestva. Mesto Babilon so v 6. stoletju pr. n. št. obdali z novim
obzidjem z mestnimi vrati, skozi katera je vodila procesijska pot od glavnega Mardukovega templja v mestnem središču mimo
kraljeve palače do posebne predmestne stavbe za praznovanje novega leta.
Velika doba egipčanske kulture ob reki Nil se je začela v bronasti dobi z združitvijo severnega Spodnjega in južnega Zgornjega Egipta v enotno državo s prestolnico v Memfisu. Zvrstilo se je več obdobij egipčanske zgodovine in več dinastij vladajočih faraonov: zgodnjedinastičnemu obdobju so sledila obdobja Starega kraljestva, Srednjega kraljestva z novo prestolnico v Tebah in Novega kraljestva. Kljub temu je bila za razliko od mezopotamskega prostora, v katerem so sobivala in se spopadala različna ljudstva, egipčanska državna tvorba trdnejša, kultura pa bolj poenotena ter zavezana spoštovanju tradicije.
Najmonumentalnejši izraz faraonove oblasti v obdobju Starega kraljestva so bile piramide, veličastna poslednja bivališča mumificiranih faraonov,
kraj njihovega prehoda v posmrtno življenje. Grobnica je bila bodisi izklesana v skalo pod piramido bodisi se je nahajala v piramidi sami.
Piramide so skupaj s svetišči, drugimi grobnicami in drugimi stavbami tvorile velike grobne komplekse. Stene in stropi notranjih prostorov
grobnic in svetišč so bili okrašeni z reliefi in poslikavami.
Piramide so se razvile iz mastabe. Prva monumentalna, v celoti iz kamna zgrajena egipčanska stavba je Džoserjeva stopničasta
piramida v Sakari. Zanjo se zdi, da je sestavljena iz šestih mastab kvadratnega tlorisa, ki so postavljene ena na drugo in
tvorijo stopnišče, po katerem se faraon po svoji smrti simbolno povzpne v onstranstvo. Pri Keopsovi, Kefrenovi in Mikerinovi piramidi
v Gizi so stranice piramid zravnali in piramide poravnali glede na štiri strani neba. Prvo in največjo je dal zgraditi Keops,
sledila sta mu sin Kefren ter njegov sin Mikerin. Vse tri piramide so obdajale manjše piramide in mastabe za člane kraljeve družine
in njihove najljubše uradnike. Na vzhodni strani vsake piramide je stal pogrebni tempelj za izvajanje obredov in daritev za pokojnika.
Z dolgim pokritim hodnikom je bil povezan z dolinskim templjem na bregu reke Nil, v katerem se je nahajal faraonov kip. Taki
kipi so imeli nalogo, da utelešajo dušo ka pokojnega vladarja in v njegovem imenu sprejemajo darove obiskovalcev.
V obdobju Novega kraljestva je piramide nasledil nov tip grobnic, izklesanih neposredno v skalo. Najslavnejša grobnica iz Doline kraljev pripada Tutankamonu, v Dolini kraljic pa je najbolje ohranjena poslikava grobnice kraljice Nefertari.
Dolini kraljev in kraljic ležita ob Nilu. Na drugi strani reke sta se v okolici Teb nahajala velika tempeljska kompleksa,
Karnak na severu in Luksor na jugu, posvečena trem glavnim tebanskim božanstvom, Amonu, njegovi ženi Mut in njunemu
sinu Honsuju. Povezana sta bila z alejo sfing. V templjih so faraoni za časa svojega življenja častili svoje božanske zaščitnike,
po njihovi smrti pa so drugi častili njih. Tempeljski kompleksi niso bili le verska, temveč tudi gospodarska, administrativna
in kulturna središča.
V primerjavi z monumentalnimi kamnitimi grobnicami in templji so bila bivališča faraonov skromna. Zgrajena predvsem iz opeke
in lesa so bila namenjena bolj kratkotrajnemu bivanju, saj so bili faraoni veliko na poti. Selili so se iz templja v tempelj,
opravljali daritve božanstvom in obhajali praznike. Glavna naloga faraona kot posrednika med bogovi in človeštvom je bila
vzdrževanje harmonije in ravnotežja v državi. Podložniki so častili faraona, faraon pa bogove, da je od njih v zameno
pridobil blagostanje za vso deželo. Ta razmerja se odražajo tudi v upodobitvah, na katerih faraon v prisotnosti bogov stoji,
v prisotnosti ljudi pa sedi.
Pojasni | Slovarček | Interaktivne naloge |