Na Kreti se je v bronasti dobi razvila minojska kultura, vezana zlasti na pomorsko trgovino z drugimi deželami. Kako je bila organizirana družba Minojcev, v resnici ne vemo. Božanstvom niso gradili razkošnih svetišč, postavljali so le oltarje in majhne kapele na določenih mestih v naravi, kjer naj bi bogovi prebivali. Namesto tega so po otoku rasla velika upravna, gospodarska in politična središča, t. i. minojske »palače«. Največja palača je bila v Knososu. Stene notranjščin so bile poslikane z živalskimi in žanrskimi motivi, ohranjene ni nobene upodobitve vladarjev.
Nekoliko mlajša mikenska kultura celinske Grčije je bila kultura hierarhično organizirane vojaške družbe. Tvorila so jo neodvisna kraljestva s središči v utrjenih mestih na vrhovih hribov. Najpomembnejše mesto so bile Mikene. Plemiči so prebivali v utrjeni citadeli, preostali državljani pa so živeli zunaj obzidja v majhnih skromnih kamnitih in opečnatih hišah in so se v citadelo zatekli le, ko je bilo mesto oblegano. Mikenski knezi so bili pokopani z zlatimi maskami in bogatimi grobnimi dodatki v jaškastih in v kupolnih grobovih na robu mesta.
Po propadu mikenskih držav so se na območju Grčije naselila dorska, jonska in ajolska plemena. Predstavniki vseh teh plemen so sebe imenovali Heleni. Dojemali so se kot pripadnike iste grške kulture, s katero so se hkrati razlikovali od drugih, »barbarskih« plemen. Že v arhaični dobi se je vzpostavila mreža samostojnih malih mestnih držav, imenovanih polis, ki so pogosto tekmovale med sabo, npr. na olimpijskih igrah, čeprav so jih tudi povezovala skupna, panhelenska svetišča in preročišča, npr. Delfi. Grki so z razcvetom čezmorske trgovine kolonizirali tudi kraje zunaj matične Grčije in se povezali z Vzhodom. Trenja z zunanjimi sovražniki so prerasla v perzijske vojne, notranja trenja pa v peloponeške vojne. V obdobju med enimi in drugimi vojnami so prevladale Atene. V klasični dobi so zlasti pod Periklejevim vodstvom dosegle vojaški, politični, gospodarski in kulturni vrhunec.
Marmorne kiparske upodobitve golih mladeničev in oblečenih mladenk iz arhaičnega obdobja so služile kot elitni nagrobni spomeniki ali pa kot votivni darovi v svetiščih. Ne vemo zagotovo, koga točno so predstavljali: smrtnike, svečenike ali bogove. Frontalno postavitev in pomaknjenost ene noge nekoliko naprej so grški kiparji prevzeli od egipčanskih kipov faraonov. Postave predstavnikov te grške aristokratske elite so še idealizirane, njihova oblačila in lasje so predstavljeni z geometriziranimi vzorci, vendar se že nakazujejo naturalistične podrobnosti, npr. značilni arhajski nasmešek, s katerim so skušali obrazom vliti nekaj živosti.
Grško mesto, najznamenitejše so Atene, je imelo dve javni središči: profano agoro in sakralno akropolo. Monumentalni, kamniti in geometrično pravilni arhitekturni volumni teh dveh predelov so bili v precejšnjem nasprotju s preostalim mestnim tkivom zasebnih stanovanjskih stavb, preprostih eno- ali dvonadstropnih hiš iz cenejših in manj trajnih materialov. Zgrajene so bile okoli notranjega dvorišča s cisterno ali vodnjakom, ob katerem se je nahajala najpomembnejša soba hiše, andron za sprejemanje gostov. Tu so se odvijali simpoziji, aristokratske moške pivske zabave, pri katerih so uporabljali različne vrste poslikanih posod.
Grško vazno slikarstvo delimo v dve fazi. V arhaičnem črnofiguralnem slikarstvu sta protagonista upodobljena v ne povsem simetrični, toda uravnoteženi kompoziciji. Figuri sta naslikani v profilu in njuni očesi frontalno, prostor ni nakazan. Prizor kljub temu deluje razgibano, vtis imamo, da smo priča napeti igri. Za poznoarhaično in klasično rdečefiguralno slikarstvo je značilno še bolj razgibano dogajanje. Figure so upodobljene v različnih postavitvah in z različnih zornih kotov v prostoru, ki je nakazan z drevesom in nagnjenim terenom.
Središče atenskega vsakodnevnega javnega življenja je bil trg, agora, ki se je v začetku 6. stoletja pr. n. št. razvil iz tržnice in srečevališča na mestu, kjer se je sveta Panatenajska cesta začela vzpenjati na akropolo. Meje območja, namenjenega poslom in politiki, so bile označene s posameznimi kamni. Stavbe za različne namembnosti so večinoma postavili v 6. in 5. stoletju pr. n. št., predvsem na južni in zahodni stranici agore. Stoa, dolga pravokotna stavba z zaprto zadnjo steno in odprtim stebriščem na sprednji strani, je lahko služila različnim nalogam. V njej so bili pisarne upravnikov, trgovski lokali in šole. Agoro so krasili portretni kipi državnikov, uspešnih vojskovodij in politikov, kasneje tudi govornikov in filozofov.
Na vzpetini nad mestom je na kraju nekdanje mikenske utrdbe stala Akropola. Bila je obzidana, zato da je bil sveti prostor jasno ločen od preostalega mesta. Monumentalne propileje so označevale prehod iz človeškega sveta skozi zatemnjeno področje slavnostnega vhoda v osvetljeni svet božanskega. Ključni točki akropolskega prostora sta bila tempelj in oltar pred njim. Tempelj je služil kot domovanje boga, v njem je stal kultni kip božanstva, tam so hranili tudi votivne darove. Verske obrede oziroma žrtvovanja so opravljali zunaj na prostem, ob oltarju pred templjem. Glavni tempelj Partenon, posvečen zaščitnici mesta Ateni, so obdajali še drugi manjši templji in oltarji ter zakladnica. Na južnem pobočju akropole se je naslanjalo Dionizovo gledališče za tragedije, ki so jih prirejali v sklopu verskih praznovanj. Posamezne stavbe so bile kot prostostoječi geometrijski volumni prosto razporejene po pobočju. Poudarek je bil na njihovi zunanjščini. Oblikovane so bile premišljeno glede na primarni pogled na stavbo z vogala, tako da je stavba z vključenimi optičnimi popravki ustvarjala vtis popolnoma pravilnega in skladnega stavbnega telesa.
Atenski Partenon, bivališče velikega Ateninega krizelefantinskega kipa, je bil bogato okrašen s kipi in reliefi, ki so bili prvotno pobarvani.
V klasičnem obdobju po perzijskih vojnah se je sicer uveljavilo kiparstvo v bronu, ki ga je laže oblikovati kot marmor. Kipi boginj in bogov so krasili templje, zmagoviti atleti so se s svojimi kipi bogovom zahvalili za zmago in kot vzorniki služili drugim udeležencem panhelenskih iger. Telesa golih moških figur so še vedno idealizirana, kot so bila telesa arhaičnih kurosov, vendar je njihova postavitev bolj sproščena. Ne stojijo več strumno, temveč v kontrapostu. Nosilna noga je ravna, druga je prosto pokrčena. Glava je zasukana v eno stran, boki rahlo v drugo. Deli telesa niso več razporejeni simetrično, ampak so med sabo uravnoteženi. Kopjenosec ni upodobljen niti statičen niti v gibanju, temveč v umirjenem trenutku bodisi zaustavitve bodisi začetka gibanja. Ni niti mlad niti star, niti suhljat niti pretirano mišičast; je idealni vojak ali atlet nedoločljive starosti in večne lepote. Izraz na njegovem obrazu je spokojen in resen, ne izdaja nobenih čustev.
V primerjavi s starejšimi obdobji je na kipih iz poznoklasičnega in helenističnega obdobja opaziti še več naturalizma, gibanja in celo dramatičnosti. Poudarjena ni več toliko idealna lepota kot čutnost in izražanje občutij. Uveljavila sta se dva nova kiparska tipa, ženski akt ter vladarski portret.
Grško slikarstvo je z vtisom polnoplastičnosti teles in poglabljanja prostora v 4. stoletju pr. n. št. doseglo vrhunec. Nobeno od del najslavnejših slikarjev tistega obdobja ni ohranjeno niti v kopijah. Za slikarske dosežke Parazija, Zevksisa in Apela vemo le iz pisnih virov.
Z ustanovitvijo Aleksandrove makedonske svetovne države se je začelo helenistično obdobje. Po vsem cesarstvu je uveljavljal grško kulturo, vendar je cenil tudi perzijsko, zlasti ga je navdihovala ideja absolutnega vladarja. V Egiptu je ustanovil svoje mesto Aleksandrijo, ki je postala znanstvena in kulturna prestolnica helenističnega sveta. Po Aleksandrovi smrti je cesarstvo razpadlo v posamezna kraljestva. Maloazijski pergamonski kralji so svojo prestolnico Pergamon na terasastem pobočju zgradili v tekmovanju z Atenami in Aleksandrijo. Na akropoli so stale veličastne stavbe: kraljeva palača, vojašnica, agora, knjižnica, gledališče, Atenin tempelj in predvsem Zevsov oltar. Dramatično dogajanje, razgibane kompozicije in močna čustva ali patos zaznamujejo kiparski friz, s katerim je oltar okrašen, pa tudi drugo helenistično kiparstvo.
Pojasni | Slovarček | Interaktivne naloge |