Četudi so bili Etruščani vodilno ljudstvo antične Italije, o njih zaradi skopih ostalin vemo le malo. Organizirani so bili v posamezne male aristokratske mestne države, povezane v vojaško zvezo. Bili so pomorščaki in trgovci ter mojstri v obdelovanju kovin. V svojo religijo in kulturo so prevzeli elemente sočasne grške kulture, na primer bogove in boginje, grško abecedo ter druženje ob simpozijih. Uvažali so tudi grško keramiko, ki so jo zelo cenili in jo uporabljali tudi kot grobne pridatke.
Etruščanska mesta so stala na vzpetinah. Utrjena so bila z mogočnimi obzidji s stolpi, na mestnih vratih in drugod so se že pojavili loki in oboki. Ulice so bile urejene v geometrično mrežo, ki je narekovala organizacijo mesta. Dve glavni ulici, po navadi orientirani glede na strani neba, sta delili mesto v štiri četrtine, torej mestne četrti. Na njunem križišču se je nahajal trg, ki je predstavljal središče mesta. Na robu mestnega trga je stal tempelj.
Osnovno obliko templja so Etruščani prevzeli od Grkov, vendar se je etruščanski tempelj od grškega v marsičem razlikoval: bil je manjših dimenzij, zgrajen je bil iz lesa in opeke, stal je na visokem kamnitem podiju, na katerega je vodilo ozko stopnišče. Pogosto je imel tri cele, za tri glavna božanstva: Tinia, Uni in Menrva so bili od Grkov prevzeti Zevs, Hera in Atena. Stebrišče se je nahajalo samo na vhodni stranici in je ustvarjalo globoko vežo. Razmik med stebri je bil večji kot pri stebriščih grških templjev. Leseni stebri toskanskega stebrnega reda so imeli bazo, niso bili žlebljeni, kapitel je krasil dorski prstan, toda ogredje ni imelo friza triglifov in metop. Streha je bila lesena, krita s keramičnimi ploščami in na robovih okrašena s kipi iz žgane gline. Čelne strani ni krasil kiparsko okrašen timpanon, temveč kvadriga.
Etruščanske grobnice so bile obsežni kompleksi, sestavljeni iz več prostorov, ki so bili deloma ali popolnoma vkopani v zemljo ter pokriti z gomilo. Sobane, v katerih so bili pokopani člani elitnih družin, so poslikali s prizori slavij, gostij, plesa ali lova. Posmrtne ostanke so hranili v sarkofagih z upodobitvami pokojnikov.
Mitično ustanovitev Rima opisuje legenda o Romulu in Remu, ki naj bi postavila mesto in se nato sprla glede njegovega imena. Drugo zgodbo o izvoru Rima
ponuja Vergilova Eneida, kjer se kot rimski ustanovitelj pojavi trojanski junak Enej. V najstarejšem zgodovinskem obdobju od 8. do 6. stol. pr. n. št.
se je zvrstilo šest kraljev, od katerih so bili nekateri etruščanski. Leta 509 pr. n. št. je bila ustanovljena rimska republika: imela je dva konzula,
enega za vojaško in drugega za sodno oblast, ki sta bila izvoljena vsako leto. Oblast sta si delila s senatom in skupščino. Družbo so sestavljali premožni
zemljelastniki ali patriciji in mali kmetje, trgovci, osvobojeni sužnji ali plebejci. Leta 27 pr. n. št. je Oktavijan postal prvi rimski cesar in si nadel
ime Avgust, s čimer se je začelo obdobje cesarstva. Antični Rim je bil na vrhuncu v 2. stoletju n. št. pod cesarjema Trajanom in Hadrijanom, nato je
sledil postopen zaton. Leta 324 n. št. je cesar Konstantin prestolnico cesarstva prestavil v Konstantinopel, sledili so barbarski vpadi v Rim.
Rimska kultura predstavlja nadaljevanje etruščanske s prepoznavnimi grškimi vplivi: Rimljani so prevzeli grške bogove in mitologijo ter občudovali
grško umetnost. Zbirali so grške umetnine in jih množično kopirali.
Središče Rima in vsakega rimskega mesta je bil trg, forum, kjer so se nahajale najpomembnejše stavbe v mestu in kjer je potekal velik del javnega življenja. Na prvem, republikanskem Rimskem forumu so bile posamezne stavbe, podobno kot na grški agori, precej svobodno razpostavljene. Bazilike in druge profane javne stavbe ter templji so stali drug poleg drugega, kot je bilo običajno že v etruščanskih mestih. Kasnejši cesarski forumi, ki so jih poleg Rimskega foruma dali postaviti posamezni cesarji, so bili osno zasnovani in estetsko bolj domišljeni. Odprti prostor pravokotnega ali kvadratnega tlorisa je bil obdan s stebriščem, v katerega je bilo vključenih več stavb za različne namembnosti. Tempelj je stal v sredini krajše stranice. Rimski forum je bil sprva osrednji prostor trgovanja in politike, nato pa je vedno bolj prevladovala njegova reprezentativna vloga.
Rimska bazilika je podobno kot grška stoa služila različnim upravnim, sodnim ali trgovskim funkcijam. Velika reprezentativna stavba pravokotnega tlorisa je bila običajno triladijska. Širšo in višjo glavno ladjo s svetlobnim nadstropjem je od ožjih in nižjih stranskih dveh ladij ločevalo stebrišče. Krita je bila z lesenim ostrešjem. Notranjščina je bila bogato okrašena z marmornimi ploščami. Vhod se je nahajal na daljši stranici, krajša stranica je lahko bila polkrožno zaključena. V takem polkrožnem zaključku ali apsidi so stali kipi bogov ali cesarjev ter cesarjev prestol.
Rimski tempelj za razliko od grškega ni bil najpomembnejša in zato največja stavba v mestu. Po osnovni zasnovi je izhajal iz etruščanskega: stal je na visokem podiju, z globoko ložo je bilo poudarjeno njegovo pročelje. Kot grški je bil ves zgrajen iz kamna in obdan s stebriščem. Toda prostostoječi stebri so nosili le pronaos, sicer so bili kot polstebri vključeni v steno. S tem so izgubili nosilno funkcijo, ki jo je prevzela polna stena, in postali samo okrasni element. Najbolj priljubljen je bil korintski stebrni red. Najslavnejši rimski tempelj je Panteon, ki zaradi krožnega tlorisa in poudarka na notranjščini stavbe sicer ni tipičen za rimsko sakralno arhitekturo.
Poleg forumov z bazilikami in templji so rimski senatorji in cesarji gradili še druge javne ustanove, npr. gledališča, cirkuse za dirke s konjskimi vpregami, amfiteatre za spektakelske gladiatorske igre in boje z živalmi in javna kopališča ali terme. V čast zmagovitim cesarjem so postavljali številne spomenike, slavoloke, slavilne stebre in konjeniške spomenike.
Kiparskih portretnih upodobitev so bili deležni že veljaki republikanskega obdobja. Najpogosteje so bili ovekovečeni v marmornih bustah, pogosto izdelanih po posmrtnih voščenih maskah. Taki kipi so bili večinoma razstavljeni v domovih z namenom ohranjanja spomina na prednike. Upodobljeni so starejši možje resnega, celo mrkega izraza, s kratkimi lasmi in individualiziranimi obraznimi potezami. Še posebej so poudarjeni znaki staranja kot izraz izkušenosti, modrosti in avtoritete.
Cesar Avgust je na začetku obdobja cesarstva vpeljal novo vrsto portreta. Idealizirane portrete gladko obritega in večno mladega cesarja s kodrastimi lasmi na čelu je bilo mogoče videti vsepovsod. Taki kipi so bili po navadi replike uradnega portreta, razstavljeni na mnogih javnih krajih po vsem cesarstvu. Nasprotno se je Hadrijan kasneje raje dal upodobiti kot bradat zrel mož. Oba sta se zgledovala pri klasičnem grškem kiparstvu, le da so Avgusta navdihovali kipi atletov, Hadrijana pa portreti državnikov. Avgust se je tako predstavljal kot zmagoviti vojaški poveljnik, Hadrijan kot modri kralj filozof.
Zasebna bivališča so se razlikovala glede na družbeni položaj prebivalcev. Revnejši sloji so stanovali v inzulah, večnadstropnih večstanovanjskih stavbah s trgovskimi lokali in delavnicami v pritličju ter stanovanji za posamezne družine s skupnimi kuhinjami in toaletnimi prostori v zgornjih nadstropjih. Premožnejše družine so bivale v enodružinskih domovih ali domusih s preprostimi zunanjščinami brez oken. Osrednja prostora domovanja in glavni vir svetlobe sta bila atrij z zbiralnikom deževnice in peristil, s stebriščem obdano dvorišče oziroma vrt. Okoli njiju so bili nanizani drugi prostori: pisarna ali tablinij, v kateri je gospodar sprejemal svoje kliente, jedilnica ali triklinij, v kateri je obedoval z družino in gosti, ter spalnice ali kubikuli. Notranjščina, ki jo je tvorilo zaporedje osvetljenih in zatemnjenih prostorov, je bila bogato okrašena s talnimi mozaiki, stenskimi poslikavami in kiparskimi portreti prednikov.
Premožnejše družine so imele tudi predmestno ali podeželsko vilo, kamor so se lahko umaknile za oddih od mestnega življenja. Vile so imele podobno osno zasnovo kot mestna bivališča s sosledjem vhodne veže, atrija in peristila, čeprav so bili prostori lahko nekoliko svobodneje razporejeni. Z odprtimi ložami so se odpirale navzven proti pokrajini. Bile so razkošno okrašene s stenskimi poslikavami, večinoma upodobitvami mitoloških prizorov, in z grškimi kipi ali njihovimi kopijami, kar je pričalo o kultiviranosti lastnikov.
Rimsko cesarstvo je na svojem vrhuncu obsegalo velikanska ozemlja. Nekatera staroselska naselja so Rimljani preprosto priključili cesarstvu kot municipije, npr. Celejo, nekatera mesta pa so ustanovili na novo kot vojaške postojanke oziroma kolonije, npr. Emono. Med mesti je vladala jasna hierarhija, povezana so bila z obsežnim cestnim sistemom. Rimska pokopališča so bila urejena v razmeroma ozkih pasovih ob cestah pred naselji. Pripadnike višjega sloja so pokopavali v bližini ceste in mestnih vrat, njihovi grobovi so bili označeni z oltarji in drugimi nagrobnimi spomeniki. Pomembni Celejani, lastniki parcel v bližnji vasi, so si postavili monumentalne družinske grobnice, v Egiptu pa se je v rimskem obdobju uveljavil nov tip pogrebnih mask. V Rimskem cesarstvu so se začele širiti nove religije, ki so prihajale z Vzhoda.
Pojasni | Slovarček | Interaktivne naloge |